Awesome Australia

14 april 2015 - Burleigh Heads, Australië

Muziek. Ik zou mijn reis niet kunnen overleven zonder muziek. Overal waar ik ben, creëer ik dan ook mijn eigen afspeellijst. Die van Australië heet ‘Awesome Australia’. En waarom die zo heet, ga ik je zo goed mogelijk proberen uit te leggen. Waar was ik ook alweer gebleven? O,ja Melbourne. Na Melbourne ben ik richting de Gold Coast gevlogen om met Dutchie Dominique een mega tijd te hebben. Een vriendinnetje die al twee jaar in Australië woont, aangezien manlief hier vandaan komt. Nu, weer vier weken later, ben ik vier weken awesome-Australië-ervaringen rijker… En dat bijna allemaal door die ‘kleine Van der Toorn’ (bijnaam voor Dominique, het zusje van een grotere, nog gekkere versie ;-)).

Daar kwam ze dan aanrijden, in haar, kleine, rode, mega autootje. Haha die ‘tje’ klinkt misschien tegenstrijdig, maar hij is echt mega geloof me! Toen ik eenmaal in de auto stapte na mijn vlucht vanaf Melbourne, hebben we geloof ik eerst 2 minuten geschreeuwd en geknuffeld. ,,Eindelijk een Dutchie op bezoek aan de andere kant van de wereld’’, zei ze. En ik kan alleen maar zeggen dat ik vereerd ben dat ik de eerste mocht zijn die ze hier heeft rondgeleid. Ons eerste weekend begon al goed. Vrijdag kwamen alle vrienden over de vloer en bracht ieder zijn eigen gemaakte gerecht mee. ‘Exotic dinner night’ noemen ze het, waarbij er landen op lootjes worden geschreven en iedereen een lootje trekt. Wij hadden Brunei, een Aziatisch land. No worries, ik had er ook nog nooit van gehoord. Maar met twee Indische meisjes… Dat betekende dus gewoon lekker bami maken. Hoppa.

Het was een intieme avond en het was heerlijk om met nieuwe mensen te praten over van alles. Mensen aan de andere kant van de wereld. Het was wel een tamme avond, wat ik niet meteen verwachtte op de vrijdagavond. Al kwam daar zaterdag toch wel heel snel verandering in. Overdag gingen we zwemmen bij wat watervallen en ’s avonds lekker stappen. Maar echt stappen, stappen… Wist je dat ze hier ook marihuana hadden? HAHA. Zit je dan lekker in de Australische bossen tussen de wallaby’s, koala’s en elfjes. Elfjes? Zei ik dat nou hardop? Maar goed, dat even daargelaten.. ;-) Ze stappen hier in surfclubs. Elk badplaatsje aan de kust van de Gold Coast heeft een surfclub. Dan denk je toch aan een leuke, Scheveningse, strandtent? Met leuke, gekleurde parasolletjes en je voetjes in het zand. Lekker dansen… Nou nee! Het begint al met vloerbedekking. Je komt boven en hele families zijn aan het karaoken, er hangen tv’s om te gokken voor alle soorten sporten, en bejaarden dansen met te strakke kousen aan en vallen je vervolgens lastig. Ik kan het niet anders uitleggen. Het is een soort hoofdgebouw van Centerparcs. Zie je het al voor je? Verschrikkelijk haha. Maar oh, wat hebben we gelachen. Volgens Dominique haar vriend kon ik meteen de ‘Australian Zoo’ afstrepen van m’n things to do list. Been there, done that.

Los van alle stapavondjes zijn we ook in het regenwoud geweest. Je rijdt maar 45 minuten landinwaarts en je zit al in de bergen. Dat is werkelijke fantastisch. Die frisse lucht, prachtige bomen en rivieren. En dat terwijl je ook de mooiste stranden op een half uur afstand hebt. Werkelijk bizar.

En naast die prachtige plaatsen rondom de Gold Coast, waarbij ik (hoe dan?!) zelfs een aantal keer ben gaan hardlopen om vervolgens vanaf een heuvel het mooiste uitzicht te hebben over de kustlijn, zijn we ook nog eens op kampeeravontuur geweest. Naar Fraser Island. Ik denk dat het een van de meest bijzondere dingen is die ik tot nu toe heb gedaan. Fraser Island is het langste strand eiland ter wereld. Ryan, het vriendje van Dominique, heeft dan ook een goede truck/jeep om over het zand te rijden. Het is alleen maar strand, waar je over heen cruist. Het voelde werkelijk alsof we door een schilderij heen reden. Echt prachtig. Ik was uren aan het wegdromen in de auto en ik heb tijdens deze trip ook kennis mogen maken met kamperen zonder faciliteiten. Ja, dan doe je echt gewoon lekker grote en kleine boodschappen in de natuur. Ja, boodschappen.. begrijp me niet verkeerd ;-). ’S avonds lekker zitten bij het vuur en kijken naar de sterren. Het was fantastisch. Net zoals het daarop volgende weekend. Ja, sorry het houdt niet op. Toen zijn we naar Byron Bay Bluesfest geweest. Dat was echt G-E-W-E-L-D-I-G! Jullie kennen Lowlands wel toch? Nou dit was het Lowlands van Australië en hoe gaaf dat ik dat heb mee kunnen maken. Een hoogtepuntje was toch wel The Gypsy Kings. Die heerlijke Spaanse muziek, live, mooie, warme lichten, biertje in je hand en gaan. O,nee vergeet dat biertje. Ik had echt alle ruimte nodig om te dansen en kon ook echt niks vasthouden. Hetzelfde geldt voor het swingen tijdens George Clinton. Ik heb werkelijk nog nooit zoiets funky’s gezien. De zweetdruppels dropen vanaf m’n hoofd, m’n schoenen in. Wat een sensatie. En niet alleen alle optredens, maar ook het kamperen. Kamperen op een festival is zo gezellig. Elke dag zit je alleen wel al om 11 uur ’s ochtends aan de wodka, maar hey! Je leeft maar 1 keer toch…

Naast Fraser en Bluesfest heb ik ook nog veel moois mogen zien. In de weekenden, wanneer Dominique vrij was, zijn we ook lekker gaan roadtrippen met het mega auto’tje. Zo zijn we bijvoorbeeld ook een dagje naar Brisbane geweest, maar stiekem zijn de stille stranden en de rustige dorpjes langs de kust nog veel leuker. De laatste zondag in Surfers Paradise, ja dat is echt een naam van zo’n plaatsje, hebben we gegeten bij Vapiano. Ja, hoe verzin je het! Ze hebben hier een Vapiano. Het was heerlijk. Met een wijntje erbij…  Lekker kletsen over van alles. En daar doe je het ook een beetje voor. Het reizen. Gedachten en ervaringen wisselen en delen. Ik vlieg vanavond naar Sydney. Dat wordt weer spannend. Een grote, mooie stad. Ik heb er zin in. Ik ben wel echt een stadsmens. Daar ben ik wel achter. Een stadsmens die wel een strand nodig heeft. En laat ik nou precies een HAGUHNEES zen seg..!

1. Floor:
    14 april 2015
    Heb je nog Kangeoos gegeten? (Roadkill :P)
  2. Mama:
    15 april 2015